fredag 5. november 2010

Nivaraj - fadderbarnet til Olav

Denne uken besøkte vi Nivaraj, fadderbarnet til Olav. Han bor i Bardiya som er helt vest i Nepal. Det tok over en time å fly dit. Vi ble hentet på flyplassen av Plan Nepal og dagen etter dro vi til den lille landsbyen til Nivaraj. Han er 7 år og bor i en liten, fattig landsby like ved nasjonalparken (Bardyia National Park) sammen med far, lillesøster, storebror, stemor og bestemor.

Vi fikk tika og mala (blomstersmykke) til velkomst. Han var veldig sjenert og kunne ikke engelsk, men da vi ga ham en fotball og begynte å spille livnet han til. Ingen vestlige hadde tidligere vært på besøk der, så hele landsbyen kom for å se på oss.

Vi fikk komme inn i huset og så hvordan de bodde. Huset var laget av leire og det var ingen møbler der. I gangen bodde det en høne i en kurv som hang fra taket. De laget te til oss og vi fikk tørket fisk som de hadde fisket selv.

Etter besøket hos fadderbarnet tok Plan oss med til en skole som er bygget for pengene fra sponsorer som oss. Selv om det er ferietid nå (Tihar) og skolene er stengt, det var mange barn som strømmet til.

I landsbyen var det ingen biler. De brukte sykler, okser og bøfler istedet.

Vi fikk også se en barnehage som sponses av Plan. Der fikk vi enda flere blomster, så til slutt klarte vi nesten ikke å gå. Det var utrolig kjekt at de gjorde slik stas på oss, men det ble litt i meste laget synes vi.

Vi benyttet sjansen til å besøke nasjonalparken mens vi var i nærheten og dro på elefantsafari dagen etter. Da fikk vi se 19 deer, 30 aper, 6 krokodiller og 6 otere. Dessverre så vi ingen tigre, men det er i denne parken det er flest tigre og ville elefanter i Nepal.

Da vi kom tilbake til Kathmandu var pappa allerede her. Det var kjempegøy!! Endelig kunne vi klemme ham. Nå skal vi kose oss en hel uke sammen med ham før vi drar hjem.