lørdag 6. november 2010

Tihar - Festival of Lights

Akkurat nå feires festivalen Tihar i Nepal, som også kalles lysfestivalen. Tihar er en hindu festival som feires i fem dager. Utenfor de fleste hjem lages dekorasjoner med tente lys som føres helt inn i huset, slik at gudinnen Laximi (the Goddess of Wealth) kan finne veien inn til dem. Alle hus og bygninger er også pyntet med små lys, nesten som julelys.


I løpet av festivalen tilbes forskjellige dyr.  Første dagen tilbes kråken, som sier å være dødens budbringer. Da settes ris og annen mat på taket til kråkene for å unngå sykdom og død. Neste dag tilbes hundene. Da får hundene tika og mala (blomstersmykke) og god mat, til og med løshundene. Tredje dagen tilbes kuene. De får også tika og mala og bånd rundt halen.


Jeg overnattet hos Akrisha den kvelden gudinnen Laximi ble hedret. Hun hadde mange andre gjester også fordi de har en tradisjon med at små grupper går rundt og banker på dørene til folk. De synger og danser og når de er ferdig får de penger. Alle kler seg i nasjonal draktene sine, får tika og sminker seg. Det er nesten som å gå julebukk. Jeg fikk klær og tika av Nirmala, men jeg ville ikke ha sminke.



Jeg lærte meg en dans som vi skulle fremføre, men vi danset den nesten aldri. De sang mest nepalske sanger. Jeg syntest det var litt kjedelig fordi jeg ikke kunne sangene og jeg danset lite. Vi holdt på i nesten to timer. På slutten da vi var ferdig samlet vi pengene og delte dem på ti. Vi alle fikk litt over 300 rupies. Altså 30 kroner, og det syntes alle var kjempemye.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar